General Aviation

general aviation

AHEV Roadmap Commerciële Luchtvaart

klimaatdoelen

GA AHEV

Wereldwijd werken innovators aan de ontwikkeling van (hybride) elektrisch aangedreven vliegtuigen. Nederland is hierin een belangrijke proeftuin. In 2030 moet hybride elektrisch vliegen mogelijk zijn met 20 tot 50 passagiers en in 2050 moeten korte-afstandsvluchten volledig elektrisch uitgevoerd kunnen worden. Zodat in 2070 de luchtvaart geen CO2 meer uitstoot.

SDV

Stichting Duurzaam Vliegen (SDV) trekt het onderdeel General Aviation (GA) binnen de AHEV.

SDV heeft als doel het vliegen met hybride elektrische vliegtuigen en andere duurzame vormen van vliegen in Nederland onder de aandacht te brengen, te stimuleren en kennis daarover te delen binnen de sector, het bedrijfsleven, onderwijsinstellingen, de overheid en het grote publiek.

GA zal als ‘living lab’ fungeren en als zodanig kunnen bijdragen aan innovaties binnen en verdere verduurzaming van de commerciële luchtvaart.

 

General Aviation

Het streven voor 2030 is dat les- en rondvluchten worden uitgevoerd met hybride elektrische vliegtuigen en dat de basis is gelegd voor het vervoer van meerdere passagiers per hybride elektrisch vliegtuig over afstanden tot 500 km.

De ambitie van GA is in 2050 emissievrij te zijn. Daarvoor zullen alle mogelijkheden tot verduurzaming moeten worden benut en is kennisontwikkeling essentieel.

Om genoemde ambities waar te maken is de roadmap GA de komende jaren gericht op het uitvoeren van activiteiten, initiatieven en projecten op het gebied van hybride elektrisch vliegen.

Blad

KENNIS & ONDERWIJS

Initiatieven en onderzoeken van studenten worden via Stichting Duurzaam Vliegen gekoppeld aan industrie en overheid. Voor de huidige studenten van luchtvaart gerelateerde kennis- & onderwijsinstituten ligt er een enorme uitdaging om samen

Blad

Industrie

Nederland is van oudsher sterk, innovatief en ondernemend in de luchtvaart: bedrijven als Fokker, KLM en Schiphol, maar ook kennisinstellingen als TU Delft en NLR hebben de sector en ons land internationaal op de kaart gezet.

Blad

Overheid

Bij de overheid ligt de verantwoordelijkheid om passende wet- en regelgeving, zekerheid in investeringen en experimenteerruimte te bieden voor kennis- & onderwijsinstellingen en de maakindustrie.

Laatste nieuws

Foto Bij Nieuwsbericht 21 163 Craft Aero 081021

Craft Aero komt met hybride-elektrische negenzitter

Startup Craft Aerospace uit Californië heeft het ontwerp onthuld van een hybride-elektrische negenzitter. Het is een VTOL; het toestel kan verticaal opstijgen en landen. Het vliegtuig is bedoeld voor regionale vluchten en krijgt een bereik van ruim 1.600 kilometer. Volgens Craft is dat voldoende voor 65 procent van de bestaande...
Foto Bij Nieuwsbericht 21 162 CityAirbus 081021

Airbus onthult next-generation CityAirbus

Airbus heeft het ontwerp onthuld van zijn CityAirbus NextGen. Het gaat om een eVTOL, een elektrisch toestel dat verticaal kan opstijgen en landen. Het vliegtuig krijgt vier zitplaatsen en een vliegbereik van 80 kilometer. De kruissnelheid bedraagt 120 kilometer per uur. Het zijn bescheiden prestaties maar volgens Airbus voldoende voor...
Foto Bij Nieuwsbericht 21 161 Vertical Japan 081021

Marubeni uit Japan bestelt 200 elektrische vliegende taxi’s bij Vertical Aerospace

Het Japanse handels- en investeringsbedrijf Marubeni Corporation heeft een samenwerking aangekondigd met Vertical Aerospace om emissievrije stedelijke luchtmobiliteit te stimuleren. Onderdeel van de overeenkomst is een pre-order van 200 elektrische VA-X4-toestellen. De vliegtuigen kunnen verticaal opstijgen en landen en 4 passagiers vervoeren. Voor Vertical Aerospace staat de teller op 1.350...

laatste publicaties

THE HIGH-FLYING INDUSTRY: URBAN AIR MOBILITY TAKES OFF

Electrification Scenarios of Airplanes and Barges in the Netherlands till 2050

Build back better – aviation sector in support of clean, green economic recovery

Hydrogen-powered aviation: preparing for take-off

Results of the Clean Aviation Public Consultation are now online!

Ontwerp Actieprogramma Hybride Elektrisch Vliegen (AHEV)

Electrical propulsion ushers in new age of innovation in aerospace

Projecten

CLAMHAN AVIATION – PROJECT E-AIRCRAFT

Clamhan Aviation B.V. is in 2020 opgericht en werkt aan een eAircraft. Dit nieuwe milieuvriendelijke vliegtuig wordt uitgerust met een elektromotor met een vermogen waarmee grotere afstanden kunnen worden afgelegd.…

DEAC Teuge Elektrificatie Cessna 337F Skymaster

DEAC heeft sinds oktober 2019 een eigen testvliegtuig, het DEAC Flying Testbed. Het gaat om een Cessna 337F Skymaster met voorlopige registratie N4207X. Het toestel is zeer geschikt voor elektrificering,…

Phoenix Aerodelft

De Phoenix wordt ’s werelds eerste vliegtuig dat over enkele jaren gaat vliegen op vloeibare waterstof. De bemande vlucht wordt voorafgegaan door een proefvlucht met een schaalmodel op 1/3 van…

In Holland – Project Dragon Fly

Bij de opleiding luchtvaarttechnologie bij Inholland in Delft wordt door studenten en onderzoekers gewerkt aan project Dragonfly. Het gaat om een composieten sportvliegtuig: een Dragonfly Mk.II., welke wordt omgebouwd naar een…

Agenda

06 nov 2021

Nederlands General Aviation Symposium: Duurzame en Innovatieve General Aviation

Op dit moment is definitief voorzien voor 6 november op EHTE het NGAS ofwel General Aviation Symposium. Te houden bij…

12 nov 2021

Elektrificatie luchtvaart: hoe brengt Brainport battery power van automotive naar aviation?

De Brabantse Ontwikkelings Maatschappij organiseert in samenwerking met de Automotive Campus, TU/e, Brainport Eindhoven en Eindhoven Airport een fysieke bijeenkomst…

25 jan 2022

-

27 jan 2022

2022 Transformative Vertical Flight

The Transformative Vertical Flight 2022 meeting will take place Jan. 25-27, 2022 in San Jose, California, with our eVTOL Short…

22 mrt 2022

-

23 mrt 2022

Save the Date!! 22 – 23 March for Clean Sky’s Spring Event 2022

Preparations are underway for Clean Sky’s Spring Event 2022. It will be our first event after the launch of Clean…

General Aviation

%

minder CO2 uitstoot in
2030 ten opzichte van 1990

elektrische les- en
rondvluchten in 2035

%

CO2 uitstoot in 2050