Duurzame Brandstoffen

Wist je dat...

  • schone brandstof één van de belangrijkste instrumenten is om CO2 in de luchtvaart te reduceren?
  • Nederland met zijn chemische industrie, pijpleidingen, lucht- en zeehavens en kennisinstellingen alles in huis heeft om een voortrekkersrol te spelen op de markt voor duurzame brandstoffen?
  • het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstof een vermindering in CO2-uitstoot levert van meer dan 85% ten opzichte van het gebruik van fossiele brandstof?

WDB

Schiphol is een belangrijk internationaal knooppunt. Daarmee is Nederlandse luchtvaartsector medeverantwoordelijk voor een relatief hoge uitstoot van broeikasgassen. Vanuit die verantwoordelijkheid heeft Nederland het initiatief voor de ‘Duurzame Luchtvaarttafel’ genomen, waarin overheid en luchtvaartindustrie de doelen en acties bespreken die nodig zijn om te werken aan een emissievrije luchtvaart.

Eén van de werkgroepen van de Duurzame Luchtvaarttafel is de Werkgroep Duurzame Brandstoffen (kortweg WDB).

WDB Actieprogramma

De SAF sector zal moeten worden opgeschaald. Wat is er nodig om op de lange termijn aan de klimaatdoelen van de Nederlandse luchtvaartsector te voldoen?

Voor de internationale luchtvaart zijn voorlopig geen technische alternatieven beschikbaar voor aandrijving via verbrandingsmotoren. Duurzame brandstoffen zijn op dit moment nog 2 tot 5 keer duurder dan fossiele brandstoffen. Nederland heeft dankzij de combinatie van chemische industrie, infrastructuur (pijpleidingen), lucht- en zeehavens en kennisinstellingen, alle spelers in huis om een voortrekkersrol op de markt voor Duurzame brandstoffen te spelen.

Het Actieprogramma Duurzame Brandstoffen zich bevindt in de uitvoeringsfase.

Hoe zit het eigenlijk met synthetische kerosine?

Synthetische kerosine wordt genoemd als een van de duurzame brandstoffen binnen de luchtvaart die zo hard nodig is om de uitstoot van CO2 terug te brengen naar nul. Maar wat is dat eigenlijk: synthetische kerosine?

Om de klimaatambities te halen, hebben we duurzame brandstoffen hard nodig.

Waterstof voor een duurzame energievoorziening?

In de transitie naar duurzame brandstoffen kan waterstof een belangrijke rol spelen. TNO werkt samen met ECN aan innovaties voor productie, transport en opslag van waterstof en toepassingen als brandstofcellen en gasturbines om de energietransitie te versnellen.

Lees meer

De circulaire economie van duurzame kerosine
Door het combineren van waterstof en CO2 is de productie van synthetische kerosine volledig duurzaam.

(C) FD | EH | Bron: Kalavasta
(C) FD | EH | Bron: Kalavasta
(C) FD | EH | Bron: Kalavasta
(C) FD | EH | Bron: Kalavasta

Biokerosine

85% minder CO2-uitstoot. De grondstoffen van biokerosine zijn de rest- en afvalstromen van hoofdzakelijk regionale industrieën, zoals bijvoorbeeld gebruikt frituurvet.

SYNTHETISCHE KErosine

In 2030 is 14% van de kerosinevraag in Nederland duurzaam. Nu is er nog té weinig duurzame brandstof om deze volledig in te zetten.

groene waterstof

Groene waterstof is, naast elektriciteit, het enige alternatief om wind- en zonne-energie op grote schaal in te zetten in het duurzame energiesysteem van de toekomst.

Laatste nieuws

Foto Bij Nieuwsbericht 21 164 Lufthansa 081021

Airbus wordt launch customer voor Airbus ZEROe

De Duitse flag carrier Lufthansa wil de launch customer worden van het ZEROe project van Airbus. Onder die naam wil de Europese vliegtuigbouwer rond 2035 het eerste emissie vrije commerciële vliegtuig ter wereld ontwikkelen. Lufthansa maakte dit eind september bekend tijdens de Airbus Summit met als thema ‘Pioneering Sustainable Aerospace’....
Foto Bij Nieuwsbericht 21 140 LEAP 060921

Supersonisch vliegen zonder CO2-uitstoot?

Het lijkt te mooi om waar te zijn en waarschijnlijk is het dat ook: supersonisch vliegen zonder CO2-uitstoot en ook nog eens verticaal opstijgen en landen. Toch is dat wat LEAP Aerospace belooft. LEAP is een acroniem en staat voor Limitless Earth Advancement Program. Het vliegtuig heet de EON-1, haalt...
Foto Bij Nieuwsbericht 21 136 Vinata 290821

Startup uit India bereidt zich voor op onthulling hybride-elektrisch vliegtuig

De Indiase startup Vinata Aeromobility bereidt zich voor om een ​​schaalmodel van zijn hybride-elektrische passagiers- en vracht-eVTOL-vliegtuig te onthullen op de Helitech-beurs in Londen op 5 oktober 2021. Het nog naamloze toestel krijgt twee zitplaatsen. Het is voorzien van een coaxiaal aandrijfsysteem met vier rotoren, aangedreven door een turbogenerator en...

laatste publicaties

Waarom de trein niet duurzamer is dan het vliegtuig

Elektrolysers: Kansen voor de Nederlandse Maakindustrie

Decarbonising Aviation: THE SUSTAINABLE WAY FORWARD

Clean Skies for tomorrow: Sustainable Aviation Fuels as a Pathway to Net-Zero Aviation

Van Nieuwenhuizen verplicht gebruik schonere brandstof luchtvaart

Projecten

Sorry, we couldn't find any posts. Please try a different search.

Agenda

Sorry, we couldn't find any posts. Please try a different search.

Youtube

Infographic